Tworzenie gier – 10 porad praktycznych

Tworzenie gier – 10 porad praktycznych

Niedawno dostałem prośbę o szybkie zrecenzowanie czyjegoś systemu RPG. Trochę mnie ta prośba zdziwiła, w końcu żadnego RPG nie wydałem, pomagałem w robieniu MiniWar, napisałem nibykonkursowe We Mgle i parę przygód dyskusyjnej jakości. Nic to, zabrałem się do recenzowania.

Nie będę się rozpisywał nad nadesłanym systemem, za to z chęcią podzielę się swoimi ogólnymi uwagami. Uwagami, osoby, która stara się od lat napisać grę, ale nigdy nie jest zadowolona z wyników.

1 ) Język

Podręcznik musi być przejrzysty i zawierać proste nazewnictwo, wpadające w ucho.

Pewnie masz już sporo materiałów. Zastanów się, czy nie warto ich przeorganizować.

Zacznij od napisania nowego spisu treści. Sprawdź, jakie rozdziały już masz, jakie są zbędne, a co musisz dopisać.

Pilnuj nazewnictwa, nazwy zawierające językowe łamańce xów, thów i innych ghrów zastąp czymś znośnym.

2 ) Świat

Po pierwsze, czy jest czymś szczególnym, czy jest to kolejne „generic fantasy RPG”. Najlepiej będzie, jeśli dasz swoją pracę komuś kto na to pytanie odpowie szczerze, jako autor nie będziesz obiektywny wobec własnej pracy. Świat powinien być ciekawy na tyle, żeby po przeczytaniu gracze pomyśleli „hej, chcę tutaj zagrać kimś takim…”.

Rasy. Wrzucenie do systemu leśnych elfów, morskich elfów, miejskich elfów, słonecznych elfów i księżycowych elfów nie czyni systemu ciekawszym. To wciąż kolejne odmiany elfów. Takich samych jak w innych RPGach. Pamiętaj też, że jeśli dodasz rasę gadzich rycerzy, o wężowych pyskach, to choćbyś się dwoił i troił i tak połowa czytelników nazwie ich „lizardmenami” a druga połowa „reptylionami”. Jeśli chcesz stworzyć oryginalne rasy, skup się na ich kulturze i wyglądzie a nie nazwie.

3 ) Warhammer i DnD już raz napisano

Tak jest. Robienie dziwnego klonu znanej mechaniki się nie sprawdza. Lepiej sięgnąć po darmowe DnD OGL czy FATE lub zrobić swoją mechanikę od zera. Zamiast silić się na własną mechanikę, może lepiej napisać dodatek do istniejącego systemu?

4 ) To nie te czasy

Warhammera napisano prawie dwadzieścia lat temu i nawet w nowych edycjach to czuć. Nowe gry robi się inaczej, są lżejsze i szybsze. Zamiast opisywać cały świat, opisują pomysł na sesję, dorzucają reguły gry i rozwoju i sugestie, co można robić dalej. Przy prostej mechanice każdy ogarnięty mistrz gry dorobi materiały na sesję.

Próbkę kilkunastu minigier znajdziesz na Nibykonkurs edycja XIX – Reaktywacja – Tematy i prace a ich recenzje tutaj:  Nibykonkurs edycja XIX – Reaktywacja – Recenzje. Przeczytaj Tzar Time Dream Time – grę, która wygrała lub Proroctwo 1915. Przeczytaj recenzje. Wyciągnij wnioski.

5 ) Nie poddawaj się.

Brzmi to gorzko, ale duża część Twojej pracy pewnie pójdzie do kosza. I to nie raz. To naturalny proces tworzenia. Przejrzyj ją sam i zaznacz te elementy, które uważasz za fajne. Reszta jest zbędnym balastem. Jeśli po usunięciu „części zbędnych” masz więcej niż kilkanaście stron, to robisz to źle.

Drugie podejście. Wrzuć grę do szafy. Zamknij ją na jakiś czas i zajmij się innym projektem. Za parę miesięcy łatwiej Ci będzie wybrać rodzynki z gry.

6 ) Zacznij od małej gry.

Jeśli porywasz się na kolosa, grę zawierającą wszystko, to masz spore szanse na porażkę.

Tworzenie gier to sztuka, którą należy rozwijać etapami. Najpierw twórz kampanie i sesje, w końcu przejdziesz do pisania scenariuszy do znanych systemów i pisania własnych gier. Na początku małych.

Twoja gra nie musi mieć od razu wszystkiego. Szczególnie historia świata większości graczy nie interesuje. To znaczy, nie wolno o niej zapomnieć, ale jeśli przekracza 2 kartki, to coś jest nie tak. To ma być gra RPG a nie wielowątkowa powieść. Magia, mechanika, pomysły na postacie, lokacje, przygody i przeciwników to z kolei dobry materiał na zawartość RPGa.

7 ) Weź udział w konkursie

Najlepiej takim z terminem oddawania prac i i recenzjami na końcu. Ludzie napiszą Ci wprost, co im się w grze podoba a co nie. Nagród w takich konkursach raczej nie ma w Polsce, ale zyskuje się doświadczenie i pewien poklask.

8 ) Poprowadź to znajomym

Serio, nie każ ludziom grać w grę, która nie została przetestowana. Poprowadź ją innym ludziom, dając im dzień wcześniej podręcznik do przeczytania. Dobrze napisana gra tłumaczy się sama. Jeśli po przeczytaniu ludzie będą mogli grać bez dodatkowych wyjaśnień, to znaczy że dobrze zaprojektowałeś grę i fajnie napisałeś podręcznik. Nie oznacza to jeszcze sukcesu.

9 ) Bądź rozpoznawalny.

Prawie nikt nie kupi gry w ciemno. Nasze środowisko RPGowe jest malutkie. Jeśli będziesz się przez rok udzielał na blogu (na polterze, gryfabularne lub bagno.wieza.org), zaczniesz być rozpoznawalny. Ludzie gdy zobaczą Twoją grę pomyślą „Kurde, ten koleś zrobił grę, znam jego wpisy, może w środku jest coś ciekawego”. To pomaga.

10 ) Nie licz na wiele

Jeśli liczysz na zysk to mam złą wiadomość. w naszym kraju na RPGsię raczej nie zarabia. Na napisanie nowej Neuroshimy masz minimalne szanse. Jeśli liczysz na sławę, to też nie mam dobrych wiadomości. Może zyskasz rozpoznawalność i parę osób, które Cię zpamiętają.

Nie wiem ile czasu piszesz swoją grę, ale ja mam pomysł, który piszę od 3 lat z przerwami. Ten pomysł się zmienia, regularnie ląduje w koszu na śmieci i wraca po jakimś czasie. To naturalne, są gry, które rodzą się w tydzień i takie, które powstają latami.

Powodzenia, i mam nadzieję, że się nie poddasz z tworzeniem gier.

kbender

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Tworzenie gier – 10 porad praktycznych

  1. @Zuhar
    Uaktualniłem.

    @Krzemień
    Jeśli z jej powodu nie powstanie choć jeden Charakternik, to uzasadnia to zniechęcenie 10 twórców gier 😉

    A tak poważnie – chodziło mi o to, że powinniśmy robić gry dla zabawy a nie zarobku. To podejście zdrowsze dla kieszeni.

    Co do kolorków., popracuję. Może uda mi się zmusić CSSa strony do rozjaśnienia tła i zamiany czcionki na czarną. Nie chcę kolejny raz walczyć z blogiem, ten szablon jest słitaśny, na razie zostaje.

  2. Dobre rady choć ta ostania mimo, że prawdziwa to niezbyt budująca 😀

    A tak przy okazji: na blogu białe literki na czarnym tle to koszmar do czytania.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s