300 słów o ekonomii postapo


Dzień dobry, dziś parę zdań o ekonomi postapo.

Świat uległ zagładzie, blablabla. Motyw znany i ograny, który pozwala zadawać pytania dotyczące moralności, pokazywać ekstrema. No i jest szalenie miodny. Co mnie dziwi, to permanentna obecność w takich systemach cenników z jakimiś wymyślnymi walutami. Raczej nie widzę w tym sensu.

Stare technologie wciąż są dostępne. To oznacza, że wszelkie waluty oparte na „dawnych czasach” są bez sensu. Dlaczego? Bo idąc przez zrujnowane miasto znajduję pieniądze/kapsle/artefakty na ulicy. A to z oznacza, że mogę bardzo szybko zniszczyć dowolny system ekonomiczny idąc na dwa tygodnie w szaber i wracając z walizkami pieniędzy. Podobnie „nowe” waluty. Muszelki/kolczyki/kamyki, które można zbierać na plaży, nie mają sensu. Zbyt łatwo je zdobyć.

Co ma w takim razie sens? Rzeczy potrzebne do przetrwania. Węgiel w zimę, woda na pustyni, leki w napromieniowanym mieście, żywność i amunicja. Uniwersalne cenniki nie mają sensu. Bo rzecz krytyczna do przetrwania „tutaj” bywa zbędna „tam, nawet jeśli te dwa miejsca dzieli parędziesiąt kilometrów.

Bardziej sensowna wydaje się wymiana barterowa między produktami tej samej kategorii – woda za amunicję a świecidełka za elektroniczny śmieć. Żeby to uprościć, wystarczy podzielić sprzęt 3 kategorie i wymieniać się rzeczami podobnej klasy:

„Krytyczne” – czyli to bez czego nie da się żyć.

„Wartościowe” – czyli to, co ma wartość sentymentalną lub ułatwia życie.

„Zbędne”, czyli śmieci.

Żeby dodać smaczku, można dopisać kategorię „Poszukiwane” i lista questów jest gotowa J.

Można pokusić się o notowanie reputacji graczy. Po każdej sesji można zapisać wpływ graczy na stronnictwa i przyznawać od -2 do +2 punktów reputacji (PR) na sesję. A następnie pozwolić graczom robić zakupy:

1 PR: Zbędny przedmiot, Drobna przysługa

2 PR: Kontakt, Wartościowy przedmiot

3 PR: Duża przysługa, Krytyczny przedmiot

4 PR: Pomoc organizacji, artefakt.

Hurra, udało mi się stworzyć cennik z sztuczną walutą, na którą narzekałem na początku…
Dziękuję i pozdrawiam.

*grafika znaleziona TUTAJ

Jesli chcecie komentować, musicie uzbroić się w cierpliwość. Ostatnio atakują mnie spamboty, więc komentarze akceptuję ręcznie.
Jeśli nie chcecie używać mozzilowej persony, uzupełniajcie TYLKO login, zostawcie email pusty.

Reklamy

7 uwag do wpisu “300 słów o ekonomii postapo

  1. Bueheheh, chciałem pożegnać się z Personą na starym blogu, ale ta odparła mi „You are posting comments too quickly. Slow down.” pokazując fakolca na odchodnym.
    Nie płakałem za Dronem, za Personą też nie będę;)

    • Niestety 😦

      Tak jak mówiłem jakiś czas temu, szukam domeny, żeby przeprowadzić się na normalnego Wordperssa, bez tej persony i innych szatanów.

  2. Wstępnie o tym myślałem, i doszedłem do wniosku, że:

    Śmieci nie wymieniają się na rzeczy wartościowe. W końcu to śmieci. Chcesz wymienić 3 tony szkła na strzelbę? Nie ma szans, szkła nie potrzebuję, a mając strzelbę mogę Cię zastrzelić i je po prostu zabrać.

    Rzeczy Poszukiwane traktowałbym na równi z Krytycznymi. Jeśli ktoś chce mieć ostatniego brakującego mu do kolekcji pokemona, to jest w stanie za niego dużo zapłacić.

    Co zostawia nas przy wymianie Wartościowych na Krytyczne/Potrzebne. Mnożnik x10 jest duży, prawie zaporowy. Sądzę, że x5 by wystarczył.

  3. Bardzo fajne!

    A czy jest jakiś przelicznik między klasami?

    10x Zbędny przedmiot = 1x Wartościowy przedmiot?

    Bo jeśli gracze mogą kupować tylko za punktu dostane na końcu sesji to ok. Ale co jeśli zgromadzą dużo drobiazgów to czy będą mogli je wymienić na coś lepszego?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s